Duitsveldbaan (Wezemaal)

Kort

Het ‘Uitsveld’ betekent het buitenste veld. Dit veld, tussen de oorspronkelijke Duitsveldbaan, Beversluis en de Winge lag dan ook in het uiterste noordwesten van de vroegere gemeente Wezemaal.

Duiding

In 1841 vinden we de naam ‘Duitsveldbaan’ terug in de ‘Atlas van de Buurtwegen’. Zoals te zien op de Popp-kaart (1860) was de Duitsveldbaan oorspronkelijk de naam van de weg tussen Beversluis tot aan de huidige spoorwegtunnel, en vanaf daar, van de huidige fietssnelweg (vroeger een kleine landweg) tot aan de Abdijlaan. Die weg komt overeen met weg nummer 9 op de ‘Atlas der Buurtwegen’ (“Weg van Wesemael naer het gehucht Beversluys, Duytsveldbaen). Het stuk van de huidige Duitsveldbaan tot aan de huidige Abdijlaan (vroeger: het Eektveld), een smaller pad, heette op de Popp-kaart de Groene weg.

De vroegere Duitsveldbaan en de Groeneweg op de Popp-kaart (1860).

De vroegere Duitsveldbaan en de Groeneweg op de Popp-kaart (1860).

De weg is dus genoemd naar het ‘Duytsveld’. Als oudste vorm is de naam ‘Uytsveld’ bekend (kadasterkaart van Gulikers, sectie A in 1819). Op oudere kaarten is de naam niet terug te vinden.

‘Duits’ in de straatnaam heeft niets met Duitsland, of de oorlogen te maken, maar blijkt dus ontstaan te zijn uit ‘Uyts’, waar door proclise (een woord wordt uitgesproken als vormde het een deel van het woord dat erop volgt) een ‘d’ is aan toegevoegd. Vergelijk het met het bekende nonkel (mijn onkel) uit ‘mon oncle’. Het ‘Uitsveld’ betekent dus gewoon: het buitenste veld. Dit veld, tussen de oorspronkelijke Duitsveldbaan, Beversluis en de Winge lag dan ook in het uiterste noordwesten van de vroegere gemeente Wezemaal.

De Duitsveldbaan op de Atlas der Buurtwegen (1841).

De Duitsveldbaan op de Atlas der Buurtwegen (1841).

Auteur: Paul Kempeneers, Bert Cornelis en Bart Minnen