Dubbelrichtingsfietspad Aarschotsesteenweg in Wezemaal vernieuwd

Het dubbelrichtingsfietspad van de Aarschotsesteenweg tussen Wezemaal-Centrum en de rotonde in Rotselaar is vernieuwd. Vorig jaar werd fase 1 al opnieuw aangelegd, het stuk tussen Wezemaal-Centrum en de grens met Gelrode. Het fietspad is belangrijk als schoolroute en voor woon-werkverplaatsingen. De vernieuwing verhoogt de veiligheid en het fietscomfort.

Eind juni gingen de werken van start aan het dubbelrichtingsfietspad van de Aarschotsesteenweg tussen Wezemaal-Centrum en het Montfortcollege. Die werken zijn nu helemaal klaar. Goed voor anderhalve kilometer vernieuwd fietspad. Waar mogelijk werden de boordstenen verlaagd aan de belangrijke oversteekplaatsen voor het comfort van kwetsbare weggebruikers.

Samen met de bijna drie kilometer die vorig jaar aangepakt werd tussen Wezemaal-Centrum en Gelrode, is er nu een traject van 4,5 kilometer aan fietspad vernieuwd langs de Aarschotsesteenweg. En dat was cruciaal, want de dubbelrichtingsfietspaden langs de Aarschotsesteenweg vormen een belangrijke route voor schoolgaande jeugd en woon-werkverkeer. Het nieuw aangelegd fietspad verhoogt het comfort en zorgt voor meer fietsveiligheid.

Betere fietsinfrastructuur

De gemeente Rotselaar was al een hele tijd vragende partij voor de vernieuwing van het dubbelrichtingsfietspad over de hele afstand tussen de rotonde in Rotselaar en de grens met Gelrode. Het Vlaamse Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de Aarschotsesteenweg, ging in op dat verzoek. Uiteindelijk investeerden de gemeente Rotselaar en het Agentschap Wegen en Verkeer samen in de vernieuwing.

Naar aanloop van het nieuwe schooljaar, vormt de vernieuwing een belangrijke ingreep. Er bevinden zich twee scholen langs het traject, waardoor heel wat kinderen en jongeren het fietspad gebruiken. Ook voor woon-werkverkeer en recreatief vinden veel fietsers er hun weg. Als gemeente wil Rotselaar fietsen stimuleren en dat door fietspaden veilig en comfortabel te maken. Deze beleidsperiode wil het gemeentebestuur met het gemeentelijke fietsplan in totaal maar liefst twintig kilometer fietsinfrastructuur vernieuwen.

Zone 30

Het vernieuwde dubbelrichtingsfietspad is niet de enige ingreep die fietsen langs de steenweg en door Wezemaal-Centrum aangenamer moet maken. Zo voerden de gemeente Rotselaar en het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer in Wezemaal-Centrum recent een zone 30 in en zijn er duidelijke fietssuggestiestroken. Dat gebeurde in de zone van de Aarschotsesteenweg waar er geen fietspaden zijn en er gemengd verkeer is. De aanpassingen maken de doorsteek veiliger voor de kwetsbare weggebruiker.

Herinrichting Aarschotsesteenweg

Alle aanpassingen om fietsen veiliger en comfortabeler te maken, komen er in afwachting van de volledige herinrichting van de Aarschotsesteenweg. Op dat moment wordt de volledige verkeerssituatie aangepakt en structureel veiliger gemaakt. De gemeente Rotselaar blijft pleiten voor een dringende vernieuwing om zo de levenskwaliteit, veiligheid en mobiliteit van de zone te verbeteren.

Het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer, beheerder van de Aarschotsesteenweg, bereidt de herinrichting momenteel voor. De plannen zijn goedgekeurd en AWV is bezig met wervingen en onteigeningen.