Drie bijkomende trajectcontroles in Rotselaar vanaf 31 augustus

Op donderdag 31 augustus activeert gemeente Rotselaar drie nieuwe trajectcontroles. Het gaat om een traject in de Sint-Jansstraat en de Beverlaak in Werchter en de Torenstraat/Steenweg op Wezemaal in Rotselaar.

De gewest- en gemeentewegen in Rotselaar ontvangen steeds meer verkeer. Bovendien wordt Rotselaar door haar centrale ligging en de nabijheid van de autostrade geconfronteerd met heel wat bovenlokaal verkeer. Daarom zet de gemeente in op een mobiliteitsshift waarbij fietsgebruik en openbaar vervoer worden gestimuleerd. Verkeershandhaving is daarbij cruciaal voor meer verkeersveiligheid en voor de bescherming van de kwetsbare weggebruikers en kinderen in het verkeer.

Drie nieuwe trajecten

Op donderdag 31 augustus activeert gemeente Rotselaar de derde, vierde en vijfde, van in totaal tien, trajectcontroles. Vanaf dan zijn de trajectcontroles in de Sint-Jansstraat en de Beverlaak in Werchter actief. Ook op de Torenstraat/Steenweg op Wezemaal zal de snelheid van het autoverkeer vanaf dan permanent worden gehandhaafd.

De locaties werden als prioritair aangeduid in het gemeentelijke mobiliteitsplan. De verkeerscontroles komen dus op gevaarlijke verkeerspunten en in dorpscentra, schoolomgevingen en op belangrijke schoolroutes. Bij de start van het nieuwe schooljaar zullen er weer veel kinderen te voet of met de fiets naar school gaan.

Ook met de aankomende riolerings- en wegenwerken in Werchter is het gepast dat er bijkomende maatregelen worden genomen om de verkeersleefbaarheid in Werchter-Centrum te verzekeren. Daarom worden deze trajectcontroles nu actief.

Evaluatie van lancering in juni

Op 1 juni werden al twee nieuwe trajectcontroles in gebruik genomen: in de Hogeweg/Varentstraat in Werchter en op de Steenweg op Nieuwrode in Wezemaal. In de eerste twee en halve maanden werden aan beide trajectcontroles slechts 166 snelheidsovertredingen vastgesteld. Daarmee doet Rotselaar het aanzienlijk beter dan gemeentes in de buurt. Door de controles proactief zo breed mogelijk aan te kondigen, sensibiliseert de gemeente de autobestuurders actief om zich aan de snelheidslimiet te houden. Een aanpak die loont en de verkeersveiligheid rechtstreeks ten goede.

In Rotselaar ligt het gemiddeld aantal snelheidsovertredingen opvallend lager dan in de omliggende buurgemeenten. Dat is het resultaat van een gefaseerde aanpak. De gemeente Rotselaar lanceert niet alle trajectcontroles tegelijk, maar kiest er bewust voor om elke nieuwe fase vooraf breed te communiceren en zo gecontroleerd op te starten. Rotselaar voorziet ook aan de trajectcontroles telkens aangepaste signalisatie.

Verkeersveiligheid

Voor de trajectcontroles werkt het lokaal bestuur Rotselaar samen met TaaS, die de apparatuur en software beschikbaar stelt. Het financiƫle risico voor de investeringen wordt dus integraal door TaaS gedragen. Het verkeers- en handhavingsbeleid blijft volledig in handen van de gemeente. De vaststelling van de verkeersovertreding gebeurt door de politie.

Zo voert de gemeente een lokaal handhavingsbeleid in haar streven naar nul verkeersdoden of ernstig gewonde verkeersslachtoffers. Het verkeer wordt veel veiliger als iedereen zich aan de snelheidslimieten houdt. Dat bevestigen ook recente mobiliteitsstudies: te snel rijden zorgt voor gevaar. De studies tonen verder aan dat trajectcontroles zorgen voor een grote daling van het aantal zware verkeersongevallen.

GAS-boetes

Sinds 1 februari 2021 is het voor lokale besturen toegelaten om GAS-boetes te heffen bij verkeersovertredingen waarbij de snelheid met ten hoogste 20 km/u wordt overschreden. Dat kan op plaatsen waar een snelheidsbeperking van 30 of 50 km/u is ingesteld. Er mag daarbij geen andere overtreding vastgesteld worden. Bovendien moet het vaststellingssysteem automatisch werken en volledig gefinancierd zijn door het lokaal bestuur of de lokale politie.

De GAS-boetes zijn even hoog als de onmiddellijke inningen voor gelijkaardige overtredingen en liggen afhankelijk van de ernst van de overtreding tussen de 53 en 163 euro. Als de overtreding niet via een GAS-boete kan worden afgehandeld, volgt de procedure het klassieke sanctiesysteem.

Rotselaars verkeersveiligheidsfonds

De GAS-boetes van verkeersovertredingen gaan naar een nieuw, speciaal Rotselaars verkeersveiligheidsfonds. Zo kan het gemeentebestuur die middelen gebruiken voor acties en gerichte investeringen in mobiliteit, verkeersveiligheid, sensibilisering en de aanpassing van de schoolomgevingen.

Lees alles over de Rotselaarse investering in handhaving en verkeersveiligheid: https://www.rotselaar.be/rotselaar-investeert-handhaving-en-verkeersveiligheid.