Dijlebrug open voor doorgaand verkeer
De Dijlebrug en de Provinciebaan zijn officieel open. De Provinciebaan, een belangrijke verbinding tussen Rotselaar en Werchter, is vlak voor de start van het schooljaar weer vlot toegankelijk voor fietsers en autoverkeer. Ook de dienstregeling van De Lijn loopt vanaf zondag 1 september en voor schoolbussen vanaf maandag 2 september weer normaal.
De zeventig jaar oude Dijlebrug in Rotselaar werd de voorbije maanden vervangen door een stevige, veilige brug die rekening houdt met het beschermde natuurgebied erlangs. Met dit werk garandeert het Vlaams Agentschap Wegen en Verkeer de veiligheid van de brug en versterkt ze het omliggende verkeersnetwerk.
Tegelijk met de werken aan de Dijlebrug werd ook het rioleringsproject van de Provinciebaan uitgevoerd. En de gemeente Rotselaar maakte van de gelegenheid gebruik om dat te combineren met de noodzakelijke vernieuwing van de Nieuwebaan. Zo zijn deze twee centrale straten nu klaar en opent de hele as weer voor doorgaand verkeer. Dat is van groot belang voor de inwoners van Rotselaar, die nu weer gebruik kunnen maken van de vlotte verbinding tussen Rotselaar en Werchter. De opluchting en tevredenheid in Rotselaar is dan ook groot.
Nieuwe brug met oog voor het milieu
In 2022 stelde het Agentschap Wegen en Verkeer een versnelde verzakking in het wegdek van de Dijlebrug vast en nam het agentschap dezelfde zomer nog tijdelijke maatregelen om de brug te verstevigen en de veiligheid te verzekeren. Nadien is er in sneltempo werk gemaakt van een nieuwe brug. De 70 jaar oude Dijlebrug werd vanaf midden november na de voorbereidende werken volledig afgebroken en vervangen door een nieuwe, veilige brug. Die is met 28 meter dubbel zo lang en houdt rekening met het beschermde natuurgebied erlangs. Onder de brug is een faunapassage van 2 meter hoog. Hier kunnen dieren de Dijle volgen zonder de drukke weg te moeten oversteken.
Complexe ingreep, nieuwe riolering en deel Provinciebaan in nieuw jasje
Een studiebureau onderzocht nauwgezet de mogelijkheden voor het nieuwe ontwerp van de brug en goot het geheel in een 3D-model. Als voorbereiding op de werken stonden de nutsmaatschappijen voor een technische complexe ingreep om onder andere de gasleiding veilig te verleggen in de grond onder de Dijle door. Ook voor de aannemer zat er heel wat werk in het tijdelijk bedwingen van de Dijle, met de aanleg van damplanken en het drooghouden van de bouwput.
De elf liggers die de basis voor de brug vormen over de beide landhoofden zijn elk 28.2 meter lang en wegen samen 330.000 kg, zo’n 30 ton per ligger om het brugdek te ondersteunen. Het brugdek zelf bestaat uit 90 betonnen vloerplaten met daarop het brugdek, goed voor 158 m3 beton en 32.500 kg wapeningsstaal.
Nog wat gespierd cijfermateriaal:
- 23 damplanken houden aan elke kant van de Dijle het water tegen
- De landhoofden rusten elk op een fundering van 14 palen van 7 meter lang
- De betonnen landhoofden bestaan elk uit 98.5m3 beton en 16.500 kg wapeningsstaal
Naast de heropbouw van de brug is ook het deel van de Provinciebaan en fietspaden tussen de Dijlebrug en het kruispunt met de Haachtsesteenweg (N21) volledig vernieuwd. Aquafin zorgde hier voor een nieuw, gescheiden rioleringsstelsel en ter hoogte van de zijstraat Dijlekant ligt een verlichte fietsoversteekplaats. De rijweg werd in nieuw asfalt heropgebouwd en de fietspaden verbreed naar 2 meter.